De meest onderschatte applicatie van Office: OneNote

    Rik Boelhouwer
    3 december 2018

    Zoals u wellicht weet, gebruik ik al heel lang Microsoft Office-applicaties in mijn dagelijkse werk en bezigheden. Een van mijn favoriete en in mijn ogen de meest onderschatte applicaties is toch wel OneNote, het digitale notitieblok van Microsoft, dat automatisch met alle andere applicaties gekoppeld is. Zelfs met de Cloud-oplossingen.

    OneNote werd in 2003 voor het eerst toegevoegd aan de Office familie. Hiermee konden gebruikers voor het eerst eenvoudig notities toevoegen aan documenten, zowel handgeschreven notities met een Stylus, als getypte aantekeningen. Tegenwoordig kun je ook tabellen, audio, video, links en zelfs bestanden bij je notities voegen. Inmiddels is het succes van OneNote zo groot, dat het als onafhankelijke app wordt meegeleverd bij Windows 10.

    Wat OneNote voor mij zo fijn maakt, is dat ik door de synchronisatie met OneDrive, al mijn notities die ik in de afgelopen tien jaar gemaakt heb, altijd bij de hand heb. Maar er zijn nog meer handige functies die je een hoop tijd kunnen besparen:

    • Zo kunt u eenvoudig een schermafdruk maken en opslaan in OneNote. Hierdoor hoef je dus niet de tekst op een pagina over te typen, maar heb je het gelijk bij de hand.
    • Ook kunt u heel eenvoudig een lijstje maken met punten die kunnen worden afgevinkt. Ideaal voor als je aan een uitgebreid project werkt of met meerdere mensen tegelijk werkt. Taak af? Vinkje erbij.
    • Bij uw notities kunt u eenvoudig een archief maken, waarin verschillende bestanden en e-mails geplaatst kunnen worden. Op deze manier heb je alle informatie die belangrijk is voor je notities op een plaats en hoef je dus niet iedere keer daar naar op zoek.
    • OneNote is in staat om tekstherkenning in afbeeldingen uit te voeren. Als je een afbeelding hebt met een stuk tekst, kun je daaruit de tekst kopiĆ«ren en verder bewerken alsof je die zelf hebt getypt.

    Doordat OneNote nu met vrijwel alle apps gekoppeld is, kunt u eenvoudig een notitie toevoegen aan een webpagina (Microsoft Edge), of direct notulen toevoegen aan een vergaderverzoek (in Outlook). En dankzij de automatische synchronisatie met OneDrive, heeft u op elk apparaat altijd de laatste versie direct binnen handbereik.

    En dat is misschien wel het grootste voordeel.

    Schrijf in voor onze nieuwsbrief