Moet je echt als ondernemer nu overstappen op VoIP?

Rik Boelhouwer
3 mei 2017

Het laatste waar je als ondernemer mee bezig bent, is je telefooncentrale. Het belangrijkste is immers dat je kunt bellen en gebeld worden. En als dat werkt is alles verder oké. Maar door het flexwerken en thuiswerken verandert de telefoniewereld. Bovendien gaat KPN de diverse ISDN-lijnen vanaf 2019 afschaffen. En dus is het nu tijd om na te denken over bijvoorbeeld VoIP, een van die nieuwe ontwikkelingen.

 

Uit de praktijk

Ook wij werken zelf met VoIP. Zo werken de Helpdesk-medewerkers bijvoorbeeld de ene dag vanuit het kantoor in Tilburg en de andere dag vanuit huis of het kantoor in Zeist. Dat zou veel lastiger zijn met een klassieke telefooncentrale.

 

Wat is VoIP?

VoIP = Voice over IP. Dat wil zeggen dat de telefoongesprekken niet via de gewone ISDN-telefoonlijn lopen, maar via het internet. In de ICT-wereld wordt ook vaak gesproken over ‘telefonie over internet’. Je belt met een VoIP-toestel dat gekoppeld is aan je computernetwerk, maar ook via je laptop, pc of smartphone is die koppeling mogelijk. De VoIP-telefooncentrale staat op kantoor. Of je werkt in de cloud via Hosted VoIP, waarbij een deel van een VoIP-centrale in een datacenter wordt gehuurd. Hierdoor zijn er extra faciliteiten die vroeger voor het MKB nog niet toegankelijk waren. Zoals uitgebreide callcenterfunctionaliteiten.

 

Waarom blijkt het in de praktijk handig om als ondernemer nu over te stappen op VoIP?

  1. KPN gaat per 1 september 2019 stoppen met ISDN1/2 enkelvoudig en ISDN2 meervoudig, en PSTN. Tot 2021 wordt ISDN15/20/30 ondersteund.
  2. Je kunt geld besparen met VoIP. Het scheelt in het algemeen 25 tot 50 procent aan kosten, afhankelijk van je abonnement.
  3. Je kunt ook PIN-betalingen en het alarm via VoIP laten lopen, wat goedkoper is.
  4. Je kunt overal vandaan bellen en gebeld worden. Prettig voor thuis werken en werken op verschillende locaties.
  5. Er zijn allerlei nieuwe faciliteiten te koppelen aan Hosted VoIP.

 

Is VoIP wel nodig als alle werknemers een smartphone hebben?

Met een smartphone mis je bepaalde functionaliteiten, zoals doorverbinden of een lijn in de wacht zetten.

 

Wat zijn de nadelen van VoIP?

Je moet ervoor zorgen dat je een gegarandeerde bandbreedte hebt voor je telefoonnetwerk. Dat kun je het beste door een specialist laten uitzoeken, want anders ontstaan er ‘onderwatergesprekken’.

 

Tot slot

Een telefooncentrale is eigenlijk meer dan alleen maar een telefooncentrale. Het is een belangrijk onderdeel in veel bedrijfsprocessen. Het leuke is dat er vaak ook veel meer mogelijk is op communicatiegebied dan veel ondernemers denken. Het is een van mijn passies om in gesprekken met ondernemers daar meer over te vertellen en hen de ogen te openen. Vaak lukt dat en dat geeft mij dan veel voldoening.

 

Volgende keer: de gouden tip om je wifi-ontvangst te optimaliseren binnen je bedrijf.

 

Rik Boelhouwer
Directeur van ICT Service Groep
Wil je me niet volgen, maar gewoon meer informatie of eens bijpraten, dan kan dat ook. Bel gerust op tel. 088-428 74 72 (vast en mobiel) of mail.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief