Thuiswerken, hoe doe je dat nu goed?

    Rik Boelhouwer
    20 maart 2021

    Thuiswerken, hoe doe je dat nu goed?

    Ook dit jaar zal thuiswerken voor veel mensen het devies zijn. En hoewel veel mensen al ervaring hebben met thuiswerken, willen we u toch een paar tips meegeven. Zo kunt u optimaal uw werk thuis voortzetten, zonder dat het u overweldigt.

    Uw thuiskantoor
    Geef klanten daarom zoveel mogelijk het gevoel dat ze met uw kantoor bellen. Daar zitten uiteraard uitdagingen aan verbonden, dat begrijpen we heel goed. Zeker als je te maken heeft met bijvoorbeeld kinderen die ook thuis zijn. En niet iedereen heeft de mogelijkheid van een thuiskantoor. Mochten deze uitdagen er zijn, wees daar open over. Maar vergeet ook niet de juiste benodigdheden zoals een losse monitor of een goede kantoorstoel. En hun werkplek moet ook technisch goed ingericht zijn. Daarbij zijn licenties onder meer van belang. Medewerkers moeten natuurlijk wel alle functies en applicaties van Microsoft 365 kunnen gebruiken. Mocht dit nog problemen geven, dan helpen we u graag.

    Geen mobiele nummers
    Nu collega’s allemaal op verschillende locaties werken, is het aanlokkelijk om klanten hun mobiele nummer te geven, zodat zij zelf naar de betreffende collega kunnen bellen. Probeer daar zoveel mogelijk van weg te blijven. Via de meeste telefooncentrales is mogelijk om oproepen of nummers door te schakelen. Met de telefonie-oplossingen van 3CX kunnen medewerkers ook via chat contact hebben. Daarnaast hebben we bij ICT Service Groep meerdere diensten voor VoIP, waaronder VAMO (Vast over Mobiel), waarmee je via je mobiele telefoon over het vaste telefoonnetwerk van je bedrijf belt. Zo heb je dus altijd je vaste kantoorlijn bij je. Daarmee voorkom je dat medewerkers buiten kantooruren gebeld worden door klanten.

     

    Afspraken en balans
    Een van de belangrijkste zaken achter de schermen is de interne communicatie. Maak daar goede en duidelijk afspraken over. Wie handelt de telefoontjes van vandaag af, bijvoorbeeld of hoe overleg u  met uw collega’s? Met goede afspraken voorkom je onbegrip en miscommunicatie tussen collega’s. Maar wat misschien nog wel het belangrijkst is, is balans. Mensen zijn snel geneigd om bij het thuiswerken het gevoel te krijgen dat ze ‘altijd bereikbaar’ moeten zijn. Dat is niet zo. Ook hier goede afspraken over maken is een must. Wat verwacht u van uw medewerkers en teamleden? Een andere tip is om aan het eind van uw werkdag daadwerkelijk de ‘deur dicht te trekken’. Dat geeft het gevoel dat de dag afgesloten is.

    Thuiswerken zal een vast onderdeel blijven. Toch wil je klanten zoveel mogelijk het gevoel geven dat er niets is veranderd. Met de oplossingen van Microsoft 365 heeft u de mogelijk om ook thuis net zo te werken als op kantoor. Wilt u meer weten over hoe u Microsoft-oplossingen het best kan inzetten op uw thuiskantoor, of heeft u andere vragen (of tips) om van thuiswerken iets positief te maken? Laat het ons weten.

    Schrijf in voor onze nieuwsbrief