Wat is VoIP-telefonie en wat zijn de voordelen voor een bedrijf?

    Rik Boelhouwer
    14 juni 2023

    Vrolijke dame aan de telefoon

    Een telefonie-oplossing voor een bedrijf moet zo betrouwbaar, efficiënt, schaalbaar en goedkoop mogelijk zijn. Een traditionele, zakelijke telefoonoplossing is daarin allang niet meer de beste optie. Zeker niet als medewerkers de helft van de tijd thuis werken. Een modern communicatiesysteem dat daar wel in kan voorzien, is VoIP-telefonie: bellen via internet.

    Wat is VoIP-telefonie?

    VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Het is een technologie die spraak- en multimediagegevens (telefoongesprekken) omzet in digitale gegevenspakketten en die over het internet verzendt. VoIP-telefonie zorgt er dus voor dat je kunt bellen via internet. Het is niet meer nodig om een telefoon op het bureau te hebben staan, want er kan ook gebeld worden via een app, via een mobiel toestel, via een laptop of pc. Bellen met een vaste telefoon kán natuurlijk wel. Er zijn ook geen grote boxen meer nodig met een telefooncentrale erin, want er wordt geschakeld via een cloud.

    Voordelen van VoIP-telefonie

    1. Kosten besparen: Een van de belangrijkste voordelen van VoIP-telefonie is dat VoIP goedkoper is dan traditionele telefonie-oplossingen. Internettarieven zijn veel voordeliger, en zeker op grote schaal. Omdat VoIP-gesprekken via internet worden verzonden, zijn de tarieven vaak veel voordeliger, vooral als je internationaal gaat bellen via internet. Dit maakt VoIP een ideale keuze voor bedrijven die veel internationaal bellen met klanten of partners.
    2. Overal toegankelijk en schaalbaar: Met VoIP-telefonie hoeven medewerkers niet meer fysiek op kantoor aanwezig te zijn om te bellen: vanaf elke locatie ter wereld kunnen zij verbinding maken met het zakelijke VoIP-telefoonsysteem. Dat zorgt er natuurlijk voor dat medewerkers makkelijker remote kunnen werken in het buitenland, of met klanten kunnen bellen wanneer ze onderweg zijn. Ook externe werknemers kunnen makkelijk aansluiten, en voor bedrijven met meerdere vestigingen is dit een groot voordeel. Dat alles maakt zakelijke VoIP-telefonie heel schaalbaar. Hoe groot of klein een bedrijf ook is, VoIP-telefonie kan door het bellen via internet snel worden uitgebreid om aan veranderende behoeften te voldoen. Het toevoegen van nieuwe gebruikers of functies is vaak makkelijk, want er komen geen ingrijpende wijzigingen in de infrastructuur aan te pas.
    3. Geavanceerde functies: VoIP zakelijk gebruiken is ook ideaal omdat het veel meer geavanceerde communicatiefuncties kan bieden dan traditionele telefoonsystemen. Door functies zoals voicemail-naar-e-mail, automatische bijwerking van contactgegevens, gesprekken opnemen, videogesprekken en conferentiegesprekken wordt de communicatie in het bedrijf efficiënter en effectiever. Dat verhoogt de productiviteit.
    4. Integratie met andere systemen: VoIP kan heel makkelijk worden geïntegreerd met andere bedrijfstoepassingen en systemen, zoals CRM of andere bedrijfssoftware. Ook kun je VoIP-telefonie volledig integreren met mobiele telefonie. Dat zorgt ervoor dat je altijd makkelijk bereikbaar bent. En dit is misschien nog wel het grootste voordeel van zakelijke VoIP-telefonie: omdat je de systemen waar je bedrijf mee werkt zo makkelijk kunt koppelen, kun je de workflow van je bedrijf stroomlijnen, gegevens synchroniseren en daardoor veel efficiënter communiceren. Uiteindelijk scheelt dat ook weer in de kosten.

    VoIP-telefonie aanbieders

    ICTSG werkt met de volgende systemen: KPN1, HIP en 3CX. Dit zijn verschillende VoIP-systemen met elk hun eigen voordelen. De grote gemene deler van deze VoIP-aanbieders is dat het grote platformen zijn die met veel verschillende applicaties kunnen integreren, waardoor ze een volledige koppeling kunnen maken met alle diensten waar jouw bedrijf gebruik van maakt.

    VoIP-telefonie installeren

    Met deze drie pakketten die we vanuit ICTSG aan kunnen bieden, hebben we de mogelijkheden om elk bedrijf van VoIP-telefonie te voorzien: van kleine bedrijven tot bedrijven met 2000 werkplekken. We kunnen hierdoor zelfs een volledige telefooncentrale bouwen via Microsoft Teams. Wil je weten welk platform het meest geschikt is voor jouw organisatie, en wat de mogelijkheden hierin zijn? Neem dan contact met ons op.

     

     

    Schrijf in voor onze nieuwsbrief